De Five Fantastic Firebirds – opgericht in het Groninger ommeland van 1985 – zijn waarschijnlijk de allereerste Nederlandse instrumentale surfband.
Albert-Jan Scheper (slaggitaar), Hans Dallinga (solo gitaar) en Harry Kingma (bas) kennen elkaar van hun rechtenstudie in stad Groningen, maar zijn meer geïnteresseerd in muziek. Arnoud van Loo (orgel/ toetsen) heeft met Hans in Stability Five en Bonzo’s Bone gespeeld en sluit zich aan. Drummer is Hans Scholte, die andere Hans uit Winschoten kent.
Een jaar geleden werd ik door bassist Harry Kingma gemaild. Hij was “uit pure nieuwsgierigheid’ aan het googelen op de naam van z’n eerste echte band en kwam op het Diggin Demos YouTube kanaal de demo “Party Time!” uit 1989 tegen, toen Bert Crebas (ex Cardiac, ex Stability Five en ex Bonzo’s Bone) alweer twee jaar drummer was.
Harry Kingma over de Five Fantastic Firebirds
Harry: “Ik zag tot mijn verrassing dat je de “Party Time” demo van The Five Fantastic Firebirds had geplaatst op YouTube. Bedankt daarvoor! Dat niemand van ons ooit eerder op dat goede idee is gekomen … En we hadden nog wel twee geflipte rechtenstudenten in de band, die zich hadden omgeschoold in de ict-branche: gitarist Hans Dallinga en slaggitarist Albert-Jan (Appie) Scheper. Die hadden vast wel raad geweten met plaatsing op YouTube, maar dan moet je dus wel eerst op dat idee komen èn nog een cassette-opname van goede kwaliteit hebben of zien te bemachtigen. Tot nu toe was alleen drummer Bert Crebas op het idee gekomen om wat video-opnames van Vera op youtube te plaatsen.”
“Dat optreden in Vera was een toevalstreffer by the way: Loveslug stond gepland op die avond, maar viel uit; drummer Bert Crebas wist daar toevallig van omdat hij naast akkerbouwer in Drieborg in die tijd óók popjournalist bij de Winschoter Courant was. Hij kon Peter Weening eigenlijk niet met goed fatsoen bellen met het aanbod om The Five Fantastic Firebirds te laten invallen op de opengevallen plek in de concertagenda, omdat hij dan zijn functie als journalist zou “gebruiken” om de band te promoten. Dus vroeg hij mij of ik wilde bellen naar Peter Weening. Aldus geschiedde en na enige spannende momenten ging de kogel door de kerk en mochten we komen.
Potverdorie! Zo maar van de kroegen en jeugdsozen op het platteland van Groningen naar het grote podium in de Stad? Dat was nogal wat, helemaal toen tot ieders verrassing en hilariteit ook nog Appie Alberts van AA & The Doctors die avond ongevraagd het podium bestormde om nummers als Pretty Woman en Wooly Bully van vocalen te voorzien!”
Wat meer noise graag…
“Memorabel was ook het moment van uitbetaling door Peter Weening daarna. Hij zei tegen mij dat onze nummers wel wat meer “noise” konden gebruiken. Ik zal je maar niet vertellen wat daarop de reactie was toen ik dat even later aan de anderen overbracht! Achteraf gezien bleek Peter wel degelijk gelijk te hebben, al was de uitdrukking “noise” wellicht wat ongelukkig gekozen, want voor die muziekstijl waren alle leden van The Five Fantastic Firebirds allergisch vanaf hun geboorte.
Appie Alberts bleek ons trouwens al wat langer te volgen, hoorden we na het optreden van hem. Hij vertelde dat hij onze naam op het Vera-pand aangekondigd zag staan en dat hij toen dacht: “He’, die Amerikaanse band is weer in Nederland”. Wist-ie helemaal niet dat we ook maar uit de Groninger klei getrokken waren. Later hebben we nog eens ingevallen als Doctors bij hem, toen Buro Go Go per ongeluk op één en dezelfde avond zowel AA & The Doctors als de Doctors (zonder Appie) had geboekt voor een optreden.”
Fantastic Firebirds als The Doctors
“AA moest verschijnen op een jubileumfeest van een jeugdsoos in Aalten (Gelderland) en vroeg ons om maar te doen alsof wij The Doctors waren. Na het optreden bleek mij van jongedame Gerdie van het organiserend comité van de jeugdsoos dat men er daar zeer uitgebreid over vergaderd had wie er nu zou komen optreden op het grootse jubileumfeest, dat het een hele strijd van de dorpsjeugd was geweest om een tweetal favoriete bands en dat de keuze uiteindelijk op AA & The Doctors was gevallen.
Ik was te eerlijk en heb haar uit de droom gehaald, maar dat vatte ze gelukkig heel sportief op, mede doordat het optreden daar prima in de smaak was gevallen. Gelukkig maar, want ondanks meerdere verwoede pogingen van ons om Appie ter voorbereiding op dat optreden te bewegen tot een aantal repetities, kwam het aan op het laatste moment en deden we één repetitie, een uurtje vóor vertrek naar Aalten.”
Demo “Party Time” van de Five Fantastic Firebirds
“De opnames van de Party Time demo in de studio van het Popburo gingen eerst wat moeizaam. We hadden als nachtbrakende podiumslopers moeite met het onmenselijk vroege tijdstip, waarop de opnames begonnen: 10.00 uur ‘ochtends … Op zo’n tijdstip waren wij normaliter niet wakker (behalve akkerbouwende drummer Bert natuurlijk). Wij begonnen pas laat in de middag met opstaan, om eerst eens de dikke klei van Drieborg (waar we repeteerden in de boerderij van Bert) of van de oprit van jeugdsoos Malgré Tout in Meeden eens van onze Fender buizenversterkers te kloppen. Toen in een pauze later op de middag bleek dat de opnames tot dat moment wat te voorzichtig en clean klonken, werd een briljant stuwend middel de studio binnen gebracht: bier. Dat had een positieve uitwerking, al miste net even dat rauwe randje dat Peter Weening natuurlijk bedoelde.”

“In een volgende fase van de band kwam dat helemaal goed, aangezien uit de bandnaam de Five en de Fantastic werd geschrapt en een nieuwe bezetting met sixties garage punk als ijkpunt van repertoire herrees, naast de oude vertrouwde surf-instrumentals. Toen was ik er inmiddels niet meer bij, maar dat is weer een heel ander verhaal.”
Press kit
De Party Time demo ging vergezeld van een press kit wanneer de demo naar clubs of boekers werd verstuurd, om optredens te ronselen. Harry: “Zoals op de foto’s in de press kit te zien is drumde Hans als ware hij een Stray Cat: staand achter het drumstel, balancerend op één been en onderwijl de bass-drum gaande houdend met het andere been. Na verloop van tijd kreeg Hans speciale kleding aangemeten, omdat zijn ene been veel meer gespierd was dan het andere!
Overige demo’s werden grif verkocht bij optredens of gratis weggeven aan mooie vrouwen. Hoeveel exemplaren er uiteindelijk losgelaten zijn op demoland weet ik niet meer exact; het moeten er in elk geval honderd zijn geweest. Ik kan me nog goed herinneren dat ik twee keer een doos met vijftig onbespeelde cassettes ontving op mijn kamer in de Professor Enno Dirk Wiersmastraat hier in de Stad, waar ik een woning deelde met toetsenist Arnoud van Loo. Arnoud bezat een dubbel cassettedeck, dat ik kon lenen om bandje voor bandje te kopiëren.”
En toen?
De huisgenoten verlaten eind 1990 – na jarenlang veel indruk gemaakt te hebben in het live circuit – de band, waarna The Five Fantastic Firebirds in januari 1991 worden omgedoopt tot The Firebirds. Het repertoire verschuift richting garagerock, waarna ze één van de Groninger vaandeldragers worden van het genre waarmee “de Vera-scene”, o.a. aangespoord door Jan Kooi, zo bekend wordt.
Harry is ook niet van de planken te slaan. Harry: “De laatste tijd speel ik voornamelijk op de contrabas, in The Hillbilly Holler (bluegrass-formatie uit Groningen) en in Sunroadtrip (duo met Henja Dijksterhuis, óók bekend van Sexy Dex en Flowerbox). Daarnaast speel ik ook nog steeds het instrumentale surf – en Link Wray -repertoire op de elektrische bas in The Rumblers. Hiervóór heb ik ook nog elektrische bas gespeeld in Frea & The Dactaris, The Waistcoats, The Holiday Surfers, The Loveburn Brothers en The Monroes en contrabas in Reverse Cowgirls en Bigsby’s Rocketeers.”
De demotape van de Five Fantastic Firebirds is ook te beluisteren op het YouTube kanaal van Diggin’ Demos.
Marco van Dalfsen wou archeoloog worden, maar dat liep allemaal wat anders. Lees hier meer over z’n drijfveren of volg Diggin’ Demos op Facebook.
Heb jij thuis demo’s(1), die liggen te verstoffen en waar je niets meer mee doet? Of heb je zelf een demo gemaakt? Je kunt ze doneren of verkopen aan het demoarchief. Ik zal ervoor zorgen dat jouw demotapes goed worden bewaard en hun verdiende plekje krijgen in de muziekgeschiedenis.
Geef een reactie