Het is 1971 als Frans Goossens, een twintiger uit Amsterdam, een baantje krijgt in de dan piepjonge Melkweg. Eind jaren ’70 is hij als muziekprogrammeur verantwoordelijk voor het concertaanbod, waaronder ook festivals voor nieuw talent, zoals Hollandse Nieuwe en Provinciepop. Frans is dan al gegrepen door de niet-westerse muziek, die hij vanaf de jaren ’80 een podium geeft in de Melkweg. Op het eigen Milkyway cassettelabel verschijnen vanaf 1982 liveopnames, gemaakt in de Melkweg.
Ik heb eerder een verhaal geschreven over Frans Goossens en de Melkweg: het poppodium, dat in 2020 vijftig jaar bestond. Dit blog is de vijfde van vijftien verhalen die Frans zélf geschreven heeft over de cassettereeks, die hij tien jaar lang verzorgde. Ik heb de tekst integraal overgenomen van de Melkweg-site.
Spaans-Afrikaanse ouders
Frans schrijft: “Salsa? Voor de één is dat muziek die hoort bij zee, zon en palmenstrand en een ander denkt aan verhitte obers die teveel koffie gedronken hebben. Maar behalve deze snelle blik is hier meer te ontdekken. Deze Caribische muziekcultuur met Spaanse en Afrikaanse ouders is in meer dan honderd jaar uitgegroeid tot een van ’s werelds meest populaire muziekstijlen.
De liefhebbers waren te vinden bij danscafé Iboya op het Leidseplein met in het weekend livemuziek. Latin lovers flirtten daar met de mooiste meiden op de Afro-Cubaanse ritmes van rumba en merengue. Het leek mij een goed idee om dit publiek naar de Melkweg te krijgen. Met elkaar dansen op de springerige ritmes van de clave zou een prettige afwisseling bieden van de rechtlijnige beat van de popmuziek.”
Salsa Fiesta
“Amsterdam bood toen al onderdak aan een Latijns-Amerikaanse scene die de dictaturen daar ontvlucht was. En Antillianen en Surinamers wisten de Melkweg al te vinden. Salsa is muziek voor dansers en muzikanten en de eerste latinobands wilden er maar wat graag optreden. Palmbomen werden gehuurd, het menu van het restaurant aangepast en de beste groepen verzameld voor de eerste driedaagse Salsa Fiesta. Allerlei verschillende achtergronden en invloeden uit jazz en pop zorgen voor een eigentijds geluid.”
“Op de Milkyway Cassette 05 horen we de meest geslaagde uitvoeringen van een zestal nummers van vijf bands – waaronder het uit Duitsland overgehaalde en tot in de jaren negentig actieve Candela. Onder de vier van eigen bodem Salsa Caliente, de eerste groep rondom de nog altijd aan de weg timmerende trompettiste Saskia Laroo, met een fraaie Santana-cover. Salsaya is te horen met een nederig eerbetoon aan een van de oudste latinorkesten ter wereld uit de jaren twintig op Cuba, La Sonora Matancera. En ook ConjuntoPaco Y Sancho vonden inspiratie in die tijd met hun bewerking van een Celia Cruz son classic. Typisch Europese instrumenten als fluit en viool klinken prominent in het vrolijke nummer van Y Crazy Olandezy over een mangoverkoper in een befaamde Charlie Palmieri-song, afkomstig uit de Caribische smeltkroes van muzikanten in New York.”
Melkweg fiesta
“Latinomuziek is sindsdien nooit meer vertrokken uit de Melkweg. Salsa won aan populariteit en ik zorgde voor buitenlandse topbands op het podium. Er ontstonden dansscholen, Cubaanse muziek werd breed omarmd en nieuwe invloeden vanuit de hiphopcultuur brachten een frisse impuls. In een lange programmalijn van Salsa Fiesta via de Roots Rhythm Club langs Que Pasa naar het huidige Fiesta Macumba is de Melkweg er uitstekend in geslaagd dit publiek aan zich te binden.”
Luister hieronder naar de cassette die gemaakt is van deze Provinciepop aflevering, of luister via YouTube, waar je makkelijker langs alle bands en nummers kunt bladeren.
De Milkyway Cassettes van de Melkweg zijn te beluisteren op het YouTube kanaal van Diggin’ Demos. De verzamelde feiten en foto’s van de 15-delige reeks? Die zijn te vinden op Discogs.
Marco van Dalfsen wou archeoloog worden, maar dat liep allemaal wat anders. Lees hier meer over de drijfveren van de schrijver van het verhaal over Frans Goossens en de Melkweg of volg Diggin’ Demos op Facebook.
Heb jij thuis cassettes, die liggen te verstoffen en waar je niets meer mee doet? Of heb je zelf een demo(1) gemaakt? Je kunt ze doneren of verkopen aan het demoarchief. Ik zal ervoor zorgen dat jouw cassettes goed worden bewaard en hun verdiende plekje krijgen in de muziekgeschiedenis.
Geef een reactie