In het Diggin’ Demos archief zitten ca. 250 cassettes die ooit naar de Radiola Improvisatie Salon van Willem de Ridder zijn toegestuurd. Deze heb ik een tijdje geleden van Frits Jonker gekregen. Ik schrijf ooit nog eens een lang artikel over deze poisonous gift.
Frits Jonker: “In the period between 1980-82 Willem de Ridder did a weekly radio show for VPRO-radio. I was a regular listener, but I cannot remember as much of the show as I wish right now. The show was called De Radiola Improvisatie Salon and Willem invited listeners to send in a cassette tape with some improvisations. Not necessarily music, but most of what I remember was music. Or something like that. I remember most of all being amazed of the weird sounds that Willem played in his show. Each listener could send in taped sounds and they got guaranteed air time.
Willem considered everybody who recorded sounds as a composer and the listeners heard De Ridder open the mail right on the air, prohibiting all censorship and taste. He never listened to any of the tapes in advance, nor did he do any other preparation for the show. Home-tapers were asked to send in tapes that were ready for broadcasting, meaning that Willem never played a tape back or forth and after five minutes or so he took the tape out of the tape deck and put in another one.”

Bizarre works
Antoni Michnik online: “De Ridder, as the host, opened the envelopes with tapes on air and played them in no particular order. The aim of the program was to provide the minimum time of 5 minutes to anyone who had mailed some material. The program became the catalyst for the development of the raising Dutch tape underground. Independent artists, recording the most bizarre works at home, sent in their materials, including the sounds of the electronic music trends of that time (from synthesizer music to proto-noise and industrial).
The popularity of the program was so great that de Ridder could publish tape medleys under the Radiola Label and organize a series of concerts, during which anyone with their own tape could become a part of the show, if they were ready to appear on stage in some manner or other. On the other hand, the program became a space for those who created experimental music at home to find out about each other’s existence: for the hometaping scene to come into being, a program that united the dispersed bedrooms was necessary.”
Gert Verbeek
Gert Verbeek, freelance tekstschrijver en redacteur – voorheen werkzaam bij het Nederlands Popinstituut (NPI), Muziek Centrum Nederland (MCN) en Beeld & Geluid – was één van de eersten die online de waarde van de uitzendingen onderkende. Hij schreef er een mooi persoonlijk verhaal over en heeft zeven uitzendingen op de cassettebandjes uit z’n vochtige kelder weten te redden. Ze zijn hier (1, 2, 3, 4, 5, 6, 7) te beluisteren.
Visionair
Als je mensen een podium biedt, dan lokt dat creativiteit uit. Willem de Ridder snapte dat. Tegelijkertijd stond de Radiola Improvisatie Salon ook voor ‘5 minutes of fame’. Het is werkelijk TikTok avant la lettre.
Een deel van de cassettes zijn op m’n YouTube-kanaal te beluisteren. Ook maak ik de elfdelige compilatie serie af, zoals die ooit door Frits Jonker is samengesteld. Deze zijn op Bandcamp te beluisteren en gratis (of pay if you want) te downloaden.
Frans de Waard
Een aantal mensen die cassettes instuurden, zijn later ‘bekend artiest’ geworden. Denk daarbij aan Frans de Waard. Hij schrijft over de Radiola Show in zijn boek: “I’d flunked piano lessons, and then wanted to learn to play the guitar, but not the acoustic box my parents bought me. It was with this beast that I ended up recording my first ever ‘experimental’ piece of music. I banged the strings with a handheld blender and recorded it at high speed on my Dad’s reel-to-reel, then played it back at the slowest speed. “It’s three times longer,” I realised, “this experimental music is easy to make!
I recorded it to a cassette and posted it to Willem de Ridder, a former Fluxus artist, who had a unique radio programme. His premise was very simple: “You send me a tape, and without pre-auditioning it I will play five minutes on the radio” – a bit like ‘Who Wants to be A Pop Star?’ nowadays, but the radio version. My piece was broadcasted, but it sounded like a bunch of hiss over the radio.
I never made a copy of it, so I believed for many years this tape was either lost or still in the hands of Willem de Ridder. Low and behold, it turns out Marco van Dalfsen has it. He collects demo tapes and somehow got hold of it. He transferred the tape and I heard it again, ever since 1981/82, today. It is not great. I have some more of this project of mine, Construction, which I will put on Bandcamp soon.”
Overzichtslijst cassette
Dit zijn de cassettes waarvan het merendeel (maar ik geloof niet allemaal) naar de VPRO Radiola Improvisatie Salon zijn gestuurd. De namen waren niet altijd even duidelijk geschreven en komen soms ook op meerdere cassettes voor, dus gebruik zeker de CTRL-F functie om te zoeken. Tussen (haakjes) de woonplaats en het aantal cassettes dat in het archief zit. Er zijn ook veel cassettes zonder enige informatie, omdat de labels eraf zijn gescheurd.
A-E, F-J, K-O, P-T, U-Z
A-E
A. Bronsveld (Den Haag)
A. v.d. Hurk (Helmond/ Roermond) (2)
A.D. Eker (Zwolle)
A.J. Erkendiep (Lisse)
Absolute Body Control (Beveren, België)
Ad van der Koog (Schijndel) (2)
Alex Vermeulen
Alien Underwear (Delft)
Alma (Roermond)
André de Koning (Leidschendam)
André van de Bij (Leeuwarden) (4)
Arie van der Kooi (Drachten) (1, 2)
Arie van der Kooi, André van de Bij (Leeuwarden)
Arthur Berkhoff (Almelo, Amsterdam) (1, 2a, 2b, 3, 4, 5a, 5b, 5c, 6, 7, 8, 9a, 9b, 10)
Barb Golden (San Francisco, USA)
Bert de Boer, Gerard v/d Berg (Appingedam)
Bertus Holscher
Blowphones Project (Hengelo)
Borscht (Pearl River, USA)
Chris Lindquist (Rotterdam)
Clank (New York, USA)
Cleo van den Oort (Bussum) (2)
Construction (Frans de Waard) (Nijmegen)
Costam (Terneuzen)
CTT
Cyril
Dan McKinney (Easton, USA)
De Fabriek (H. Bonig, Richard van Dellen) (Zwolle)
De Jonge Onderzoekers (Eugène Spaan, Quinten Dierick, Robert Oor) (Nijmegen)
De Radio Workshop Zwolle (Jan Karskens, Berhart Kommerkamp, Daan Meester, A.D. Eker) (Zwolle)
Dega-Ray (San Francisco, USA) (2)
Devil’s Picnic
Edwin Onversaagt, Petros Loukareas (Rotterdam)
Eelco Tamminga (Amsterdam)
Enno Velthuys (2)

Eric & (Amsterdam)
Eric Kamps (Dedemsvaart)
Erik Fraikin, Jan de Burger (Amsterdam)
Eternity (Jaco van Zweden, Kees Snoep) (Kapelle, Zeeland) (3)
F-J
F.P.G. Lefferink (Rotterdam)
Fanatic (Cora de Ridder, Hessel Veldman, Nick Nicole, Willem de Ridder)
Felix van Waart (Delft)
Franz v/h Gordijn (Arnhem)
Fred Flow (P. v.d. Kuil) Rotterdam
Fred Flow & Boris Blow (Rotterdam)
Frits Maats (Groningen)
Gerard Bik (Den Haag)
Groep II (Leiden)
H. Stoel, T. Smit (Lisse)
Hans Edam (Blokker)
Hans van Galen, Flora van Stek (Amsterdam)
Harry Teunissen (Uden) (2)
Harry van Lent (Den Haag)
Herman Frankot (Smilde)
Herman te Loo
Het Zweet (Eric, Marien) (Breda) (2)
InComa
Invigorator
J.Krol (Amsterdam)
J. Schmidt (Allentown, USA)
J.G. Kenbeek (Amsterdam)
Jaap van Mourik, Hank Monteban (Middelburg)
Jack Micheline
Jan Hylkema (Leiden)
Jan Tabak (Harkema)
Jan van Goethem (Lokeren, België)
Jeroen Friezen (5)
Jeroen ter Hofstede (Zevenaar)
John Brand, Gerard Bik (Den Haag)
Joseph Ashton (San Francisco, USA)
Jozef van der Horst (Drijber)
K-O
Kees Beukelaar, Herman te Loo, Hessel Veldman
Kripo’s, Rotor
Leo Oostenbrug, Hans Wildschut, Hans Plug (Leiden)
Leon van Noorden (Breda)
Lorenz (Terneuzen)
Louis van der Voort (Lisse)
Love Choir
Luuk Gransjean, Hans v.d. Sluis
M. Brunet de Rochebrune (Bussum)
Maniacs (Magisch Theater, J.R. Smets) (Antwerpen, België)
Marc Marc, Marisa van Langeveld, Eric H. (Amsterdam, Breda)
Marc van Dam, Jan Michels
Marcel Hendrix (Weert)
Margamania (Maastricht)
Martin Keuning
Master Ugglysound (Enschede)
Mauro Tespio (Pontecorvo, Italië)
Maybe Mental (USA)
Members Only (Rotterdam)
Michiel v/d Heiden, Bas Oudt (Amsterdam)
Mike Vargas (New York, USA)
Monika Kroese, Jan Dekker, Jetse Visser & Rob Terwiel (Amersfoort)
Monster Zonder Waarde (Maastricht)
Mr. Molotov (Bram Dourleyn) (Kesteren)
Mudlu (A. Raats) (Roermond)
Multiple Noise
Muziekgroep van de Prof. Vliegenthartschool (Leiden)
Na Und? (Jaap Boots, Bert Boots) (Bergen)
Nederlandse Vereniging van Zolen
Nederveen / van der Werff
Nella Sviluppo (Scheveningen) (2)
NHSR (USA)
Nico de Gruiter (Geldrop)
Operatie Lulkoek (Heemskerk, Noord-Holland)
Otto J.E. Grünbauer (Utrecht) (4)
Otto J.E. Grünbauer, Maarten Kruijswijk
P-T
Paradox (Bert Rietveld) (Rotterdam)
Paul Overbeek (Hengelo)
Paul v.d. Velde (Wormer)
PEFF (Henk Lukkien, Bert Dobben, Auke Sanders) (Valthe)
Peter Borgman, Ronald den Ouden, John Berendsen (Rotterdam)
Peter Deijkers (Rotterdam)
Peter Knauer
Peter Mertens (Amsterdam)
Peter R Meyer (Zweden)
Peter Stegman (Rotterdam
Peters (Rotterdam)
Petros Loukareas (Rotterdam)
Pieter Hensen (Elst, Utrecht) (2)
Ppripper-join-x—
R.B. Hemmes
Ram (USA)
Random Bob (Rotterdam)
Reive de Bruin (Den Haag)
Richard
Richard Davies
Rob Terwiel (Amersfoort) (4)
Ron Hendriks (Rotterdam)
Ronald ’t Hart (Leerdam) (1a, 1b, 2)
Rotterdans (Jos van Ommen, Peter Deijkers, Kees Beukelaar) (Rotterdam) (2)
Rudolf von dem Brinke
Ruzle Geluidscollectief (Utrecht)
Sam Samshuijzen (Ede)
Siebe Baarda
Sigrid Schindler (Hengelo)
Simple Simon and his Spontaneous Rubbish Kit (Hans Buskens) (Rotterdam) (2)
Smutz Produktie (Amsterdam)
Stephan Muiris (Den Haag)
Steve Fisk (Olympia, USA)
Svend van der Zoo de Jong
The 50,000 Jerks (Deventer)
The Basic Tirolers
The Incredible Poeband (Theo v.d. Meulen) (Rotterdam)
The Lucky Men (Rotterdam)
The Misz (Jan van den Broecke, Dries DeKocker) (Gent, België)
The Organisation (Amsterdam)
The Stargazers
The Very First Zeepapeloeders (Lisse)
Theo van Raay
Throw Me Your Finger
Tico Cohone (Huizen, Noord-Holland)
Ton Rückert (Venlo)
Ton van Ulden
Touchtown (Eric Feinstein) (Allentown, USA)
Trio Makkelijk Zat (Lisse)
U-Z
v.d. Lande, Ansems
Walter Maioli (Italië)
Willem van Roekel (Etten-Leur)
Wim Scherpenisse (Groningen)
Y Create (Kees Beukelaar, Herman te Loo, Jos van Ommen, Kees van Ede and Willem de Ridder)
2×2=4 (Sjak S., Hans K.)
Digitale cassettes
Op DAT-tapes, die ik ook van Frits Jonker kreeg, staan ook nog deze artiesten:
Frank Dullaart (Rijswijk)
Genetic Factor (Richard Zeilstra) (Amsterdam)
Guido Paulussen, Erik van Oorschot (Roosendaal)
Koen Timmermans (Hilversum)
Leonie Bouwknecht (Beemsterzwaag)
Lex Bruining (Hilversum)
Piet Breedveld (Brandwijk)
Rasta Robert Soundcraft (Robert Peet) (Almelo)
R. Brolsma (Leeuwarden)
Rob van Densel (Rotterdam)
Unheimliche Jungfrauen (Utrecht)
Wim Mertens (Amsterdam)

Meer achtergrondinformatie over de Willem de Ridders Radiola Improvisatie Salon en de zelftapers via deze link, deze, deze, deze en deze. Houd je van ‘weird and wonderful sounds’? Check dan ook eens Freesound of Internet Archive.
Marco van Dalfsen wou archeoloog worden, maar dat liep allemaal wat anders. Lees hier meer over z’n drijfveren of volg Diggin’ Demos op Facebook.
Heb jij thuis demo’s(1), cassettes of opnames liggen, die betrekking hebben op de Radiola Improvisatie Salon? Neem dan contact met mij op!
Hi Marco, IJmuidenaar Hessel Veldman heet in de jaren 70 en 80 veel met Willem de Ridder samengewerkt. Hessel had in de jaren 80 ook een cassettelabel, Exart. Zowel onder eigen naam als onder Ycreate bracht hij muziek uit en in de impro groep Gorgonzola Legs. Ook de muziek van Enno Velthuys beheert hij en dat is onlangs op vinyl uitgebracht op Dead Mind records van Johnny van de Koolwijk. Vier LP’s.
Mocht je contact willen zoeken met Hessel dan kan ik zijn emailadres wel doorbrieven. Ik spreek en zie hem zo nu en dan. IJmuiden is klein
Heel erg bedankt voor de aanvullingen, Jan. Het was mij bekend, maar nu de lezers van dit artikel ook!
En dan gaat de Radiola Improvisaties Salon nog een keer LIVE in Paradiso. Op 10 april 2023. Met Marco, Frits en Bence. Ter nagedachtenis van Willem de Ridder.
Groet, Hessel.
Hi-
I see my name listed (Klinkowstein). I did do a number of performances and experiments with telecommunications in nightclubs, galleries, and art centers in Holland and elsewhere in the 70s and 80s.
I don’t recall sending in an audio cassette but I would enjoy knowing what from my work in this archive.
Much appreciated.
Tom Klinkowstein (New York)