Het is 1971 als Frans Goossens, een twintiger uit Amsterdam, een baantje krijgt in de dan piepjonge Melkweg. Eind jaren ’70 is hij als muziekprogrammeur verantwoordelijk voor het concertaanbod, waaronder ook festivals voor nieuw talent, zoals Hollandse Nieuwe en Provinciepop. Frans is dan al gegrepen door de niet-westerse muziek, die hij vanaf de jaren ’80 een podium geeft in de Melkweg. Op het eigen Milkyway cassettelabel verschijnen vanaf 1982 liveopnames, gemaakt in de Melkweg.
Ik heb eerder een verhaal geschreven over Frans Goossens en de Melkweg: het poppodium, dat in 2020 vijftig jaar bestond. Dit blog is de achtste van vijftien verhalen die Frans zélf geschreven heeft over de cassettereeks, die hij tien jaar lang verzorgde. Ik heb de tekst integraal overgenomen van de Melkweg-site.
Amsterdam Summer Festival
Frans vertelt: “Die avond viel de regen met bakken naar beneden. We bevonden ons op en onder plastic zeiltjes op het gras van het Amsterdamse Bos met nog zo’n 700 andere bezoekers van het Amsterdam Summer Festival. Headliner Fela ‘Black President’ Kuti, net getrouwd met 27 echtgenotes, beklaagde zich op het podium over de apocalyptische omstandigheden in ‘the swamps of Amsterdam’. Het werd een magische en historische kennismaking met de wild swingende afrobeat van zijn orkest Africa ’70, met tientallen muzikanten en exotisch uitgedoste danseressen. Hier, in 1981, begon mijn speurtocht langs de vele schatkamers van de Afrikaanse muziek.”
“Het eerste Africa Roots Festival in 1983 – vijf dagen moderne Afrikaanse cultuur van onder de Sahara met muziek, dans, workshops, films, expo en cuisine Africaine in alle ruimtes van de Melkweg en in het Vondelpark Openlucht Theater, bracht een flinke portie opwinding teweeg bij maar liefst 14.000 bezoekers. Amsterdamse Afrikanen woonden er nog maar nauwelijks in de hoofdstad, maar aan wereldreizigers en andere globalisten ook toen al geen gebrek. Een jarenlange festivaltraditie was geboren!
In de schijnwerpers
In de smeltkroezen van de Europese hoofdsteden met een koloniaal verleden broeide en gistte het van de nieuwe muziekstijlen. Europese tours voor Afrikaanse muzikanten waren er niet, dus ging ik in Parijs, Brussel, Londen en Berlijn op zoek naar geestverwanten. Een tweede Africa Roots voor 1984 stond al snel in de steigers. Jonge muziekgroepen wilden maar wat graag naar een Amsterdams festival komen. Het was het uitgelezen moment om ook wat dicht bij huis was in het programma op te nemen. Zo werd de Melkweg het eerste poppodium met Surinaamse bands in de schijnwerpers.”
“Na optredens van Afrikaanse supersterren als Manu Dibango in 1983 en daarna het legendarische, zes uur durende concert van de Zaïrese grand maître Franco et Le T.P.O.K. Jazz, kregen ook de media door dat er in de Melkweg meer te beleven viel dan alleen de Noord-Atlantische popcultuur. Er verschenen krantenkoppen als ‘Afrikaanse musici weten niet van ophouden’ en ‘Overtuigend pleidooi voor Afro-Surinaamse ritmiek’. Van de Libelle tot De Telegraaf schonk de pers uitgebreid aandacht aan het festival.
Werd het eerste Africa Roots nog op het vinyl van Milkyway Records vastgelegd, voor de 1984 festivaleditie is gekozen voor een handzame cassette met livetracks van maar liefst negen groepen. Beleef het festivalgevoel en laat je meenemen door onder andere de pioniers van de West-Afrikaanse pop Ifang Bondi en de afrobeat van ex-Fela Kuti blazer Feso Trombone. Laat je gaan op de meeslepende highlife dansgrooves van de Sunsum Band uit Ghana en geniet van de sprankelende soukous van Kanda Bongo Man en de vrolijke kaseko van de Surinaamse vrouwenband Oema Prisirie!”
Tweede Africa Roots Festival
Luister hieronder naar de cassette die gemaakt is van het tweede Africa Roots Festival, of luister via YouTube, waar je makkelijker langs alle bands en nummers kunt bladeren.
De Milkyway Cassettes van de Melkweg zijn te beluisteren op het YouTube kanaal van Diggin’ Demos. De verzamelde feiten en foto’s van de 15-delige reeks? Die zijn te vinden op Discogs.
Marco van Dalfsen wou archeoloog worden, maar dat liep allemaal wat anders. Lees hier meer over de drijfveren van de schrijver van het verhaal over Frans Goossens en de Melkweg of volg Diggin’ Demos op Facebook.
Heb jij thuis cassettes, die liggen te verstoffen en waar je niets meer mee doet? Of heb je zelf een demo(1) gemaakt? Je kunt ze doneren of verkopen aan het demoarchief. Ik zal ervoor zorgen dat jouw cassettes goed worden bewaard en hun verdiende plekje krijgen in de muziekgeschiedenis.
Geef een reactie