Het is 1971 als Frans Goossens, een twintiger uit Amsterdam, een baantje krijgt in de dan piepjonge Melkweg. Eind jaren ’70 is hij als muziekprogrammeur verantwoordelijk voor het concertaanbod, waaronder ook festivals voor nieuw talent, zoals Hollandse Nieuwe en Provinciepop. Frans is dan al gegrepen door de niet-westerse muziek, die hij vanaf de jaren ’80 een podium geeft in de Melkweg. Op het eigen Milkyway cassettelabel verschijnen vanaf 1982 liveopnames, gemaakt in de Melkweg.
Ik heb eerder een verhaal geschreven over Frans Goossens en de Melkweg: het poppodium, dat in 2020 vijftig jaar bestond. Dit blog is de zevende van vijftien verhalen die Frans zélf geschreven heeft over de cassettereeks, die hij tien jaar lang verzorgde. Ik heb de tekst integraal overgenomen van de Melkweg-site.
Reggaevirus
Frans schrijft: “We hadden er al wel veel over gehoord maar het nog niet meegemaakt. Eindelijk was het in juni 1976 dan zover. De Amsterdamse Jaap Edenhal was uitverkocht, er werden zelfs zijdeuren geforceerd en op het podium verscheen een bezwerende zanger, die met zwiepende dreadlocks en trappelende danspassen de zaal in extase bracht. De eerste Europese tour van Bob Marley & The Wailers was een feit en maakte diepe indruk. Het reggaevirus had Nederland bereikt en zou wereldwijd zijn zegetocht voortzetten.”
“De roerige jaren tachtig braken aan. De Melkweg was toen een nogal horizontale organisatie. Geen directie met afdelingshoofden, maar een beleidsbepalende staf met medewerkers. Iedereen was er baas op eigen grond, wat menige tourmanager tot wanhoop dreef. De medewerkersvergaderingen vol met wereldverbeteraars waren legendarisch – iedereen wist alles beter maar niemand was verantwoordelijk.
Steeds vaker ging ik samen met clubjes waar ik mij verwant mee voelde programma’s organiseren rondom allerlei activistische thema’s. Veelal ergens tegen – apartheid en racisme, woningnood en werkeloosheid, de wapenwedloop en de koude oorlog, politiek en dictatuur – maar met het verschijnen van reggae en de rastafilosofie en niet te vergeten met de hulp van vele joints kwam tegelijk de ideële boodschap van love, peace & justice weer in zicht.”
Vruchtbare, Hollandse grond
“Kwamen ze eerst nog uit Engeland en pas later uit Jamaica, al spoedig bleek ook de Hollandse bodem vruchtbare grond voor reggaegroepen met veelal Surinaams/Antilliaanse muzikanten in de gelederen.”
“Het werd in 1984 hoog tijd voor het homegrown reggae minifestival Holland Reggae, waarvan de beste nummers op de zevende Milkyway cassette te horen zijn.
Inity draagt het ideaal uit van ‘verbroedering door muziek’ en verklaart: ‘buiten op straat slaan ze elkaar om de oren, maar in de zaal staan ze naast elkaar te swingen’. Bij Tuwakka horen we ook calypso- en popinvloeden. Revelation Time heeft met Djeynah Delbety een bijzondere zanger in huis. Zij maken indruk met hun eerste optreden ooit en hun betrokken teksten. Zo handelt ‘Small Boy’ over Kerwin Duinmeijer, de 15-jarige Antilliaan die in 1983 om zijn kleur in de Damstraat werd vermoord door een racistische skinhead. De groep scoorde in 1988 nog een Top 40-hit samen met voetballer Ruud Gullit.
Reggae is nooit meer weggegaan en vernieuwde zich in de loop der jaren met dub, dancehall, raggamuffin en reggaeton tot breed gewaardeerde en geliefde muziekstijlen. Tot op de dag van vandaag vinden zij hun belangrijkste podium in de Melkweg.”
Holland Reggae
Luister hieronder naar de cassette die gemaakt is van het Holland Reggae festival, of luister via YouTube, waar je makkelijker langs alle bands en nummers kunt bladeren.
De Milkyway Cassettes van de Melkweg zijn te beluisteren op het YouTube kanaal van Diggin’ Demos. De verzamelde feiten en foto’s van de 15-delige reeks? Die zijn te vinden op Discogs.
Marco van Dalfsen wou archeoloog worden, maar dat liep allemaal wat anders. Lees hier meer over de drijfveren van de schrijver van het verhaal over Frans Goossens en de Melkweg of volg Diggin’ Demos op Facebook.
Heb jij thuis cassettes, die liggen te verstoffen en waar je niets meer mee doet? Of heb je zelf een demo(1) gemaakt? Je kunt ze doneren of verkopen aan het demoarchief. Ik zal ervoor zorgen dat jouw cassettes goed worden bewaard en hun verdiende plekje krijgen in de muziekgeschiedenis.
Geef een reactie