Pas tijdens het schrijven van dit artikel kom ik erachter dat ik Niels Duffhues ooit heb zien optreden. Exact vijfentwintig jaar geleden.
Het is 7 januari 1994. Ik bezoek met mijn vrienden vanuit Groningen voor het eerst Paradiso, Amsterdam voor de Dutch Deathmetal Night. Ik kwam daar voor afsluiter Gorefest, wiens plaat False een jaar lang onafgebroken gedraaid is in onze studentenflat. Als de band opkomt is het eerste dat zanger Jan Chris de Koeijer de zaal in schreeuwt: âEn dan nĂș Ă©chte metal!â Paradiso ontploft.
Voor Gorefest trad The Gathering op. De band die vrij snel zal uitgroeien tot één van mijn favoriete bands. Blijkbaar was The Gathering geen echt metal (meer). Ik kan me het concert niet meer herinneren, maar â in tegenstelling tot wat ik dacht – heb ik de meest verguisde line-up van The Gathering – met Niels Duffhues als nieuwe zanger – dus wel degelijk gezien!
Bierdouche
Hans Rutten (The Gathering) omschrijft deze tijd en het specifieke concert op Facebook: âA very interesting era. It shaped us very much. Difficult gigs! It was very strange to play Paradiso (in 1993) during Always⊠in front of an enthusiastic audience, and one year later we got a big beer shower. People were not amused and threw liters of beer from the balcony in Franks keyboard.â Ook Niels âziet het bier nog vliegen vanaf het balkonâ.
Een nieuwe koers, een nieuwe zanger. Fans hebben het er vaak maar moeilijk mee, maar voor mij is het altijd de aantrekkingskracht van bands; dat ze zich blijven door ontwikkelen. Ik spreek met Niels in âs Hertogenbosch natuurlijk over de Ÿ jaar dat hij bij The Gathering zong, maar ben vooral benieuwd naar zijn eigen ontwikkeling als muzikant en zijn verschillende koersen. Ook Niels is zoân intrigerende artiest die continue bezig is met grenzen verleggen. Nielsâ pad past bij âhet ongrijpbare kunsttalent dat zich niet laat inkaderenâ, zoals een recensent hem dit jaar zo mooi omschreef.
Luister naar de muziek en lees meer over Niels Duffhues in zijn vele muzikale gedaantes. Kennen jullie de artiest? Wat vinden jullie van de muziek? Wat is zijn plek in de Nederlandse muziekgeschiedenis? Laat het me weten!
Dit is mijn demotape van Niels Duffhues. Als je op play klikt kun je tijdens het lezen luisteren naar de muziek. Onderaan dit artikel is ook nog een luisterlink geplaatst.
Niels wordt geboren op maandag 8 januari 1973. In Oss en als Johannes Cornelus DuffhuĂ«s, met een trema op de e. Ik spreek Niels op zân 45ste. In zijn huis in Den Bosch.
Geen hobby, maar ambitie
Niels: âOp mân 14e kocht ik een basgitaar, want ik had een vriendje met een gitaar en een ander vriendje, die graag wilde schreeuwen. Dan hebben we een band! Ik was heel erg bezig met punkmuziek en vooral het idee erachter dat je met heel weinig middelen wel je urgentie kunt vormgeven. We speelden wat covers (van o.a. The Exploited), maar ik begon ook meteen liedjes te schrijven.â
âDat deden we bij ons thuis; achterin de garage en ik zorgde er ook voor dat we konden opnemen op cassette. Ik ontwierp hoesjes, kopieerde die bij de Albert Heijn in de stad, knipte alles weer uit, dubde de bandjes en zorgde voor de verspreiding en verkoop. Ook zocht ik optredens voor ons. Op school en in cafeetjes. Het is dus nooit zo geweest dat ik zaken op zân beloop liet gaan. Ik kijk wel wat er gebeurt! Nee: dâr is altijd al een soort ambitie geweest.â
Tussen 1988 en 1994 speelt Niels in Saniba, Bamimani, Doinâ It Manual, Indian Attack Service en Meavy Hetal waarvan het hoesje van de demo Demon nog bewaard is gebleven.

Boegies
Nielsâ ambitie leidt hem op zân zeventiende naar Groningen. Piepke is gestopt bij de Boegies en ze zoeken een nieuwe zanger. âIk was een groot liefhebber van die band en reageerde op hun vacature. Op mijn brief wordt gereageerd: of ik naar Groningen wil komen. Voor auditie in Simplon.â

âDus ik daarnaartoe. Een paar nummers meegespeeld. En dat was heel indrukwekkend voor mij, want die jongens konden Ăšcht spelen! Ze hadden ook echte spullen, weet je wel? In die tijd waren dat Maak (Mark Tilstra), die lange bassist Moartân (Maarten Bruinings) en drummer Dougel (Hein Douglas), en ja: ik. Een half uur later stond ik weer buiten; dat was het. Die jongens waren natuurlijk veel ouder dan ik en schrokken van mijn jonge leeftijd.
Jaren later, toen ik als twintiger werkte als één van de programmeurs bij poppodium Willem II, kom ik Maak weer tegen. Met Dandruff!! Ik vertelde hem: Ik was toen die jongen! Dat vond hij heel grappig, want hij had het wel onthouden.â
âIk denk niet dat ik een goed beeld had, van wat ik kon.â
Niels Duffhues in The Gathering
âToen ik 20 was werd ik gevraagd om te zingen bij The Gathering. Ook daarvoor moest ik trouwens naar Groningen komen. De band had hun nieuwe plaat (Almost A Dance) namelijk al in pre-productie. In Studio Spitsbergen, met producer Tom Holkenborg. Ik moest meteen wat nummers inzingen.â Toen dat klikte schreef Niels snel meer teksten, zelfs een extra nummer voor op de plaat en werden de finale opnames in september 1993 afgerond.
âHoe ze bij mij kwamen? De mannen van The Gathering komen ook uit Oss en we zaten allemaal in hetzelfde cafĂ©. Ik was zanger-gitarist in een vrij harde rockband (ik meen Doinâ It Manual), waar we best veel mee optraden. Na afloop van een optreden op een festival in de buurt, Lithoijen ofzo, kwamen ze naar mij toe met de vraag.â Dat zal juli/ augustus 1993 zijn geweest.

De plaat die uitkomt wordt op zân zachtst gezegd nogal gemengd ontvangen door de metal community. âAlmost A Dance saw the departure of singer Marike Groot as well as âgrowlingâ vocalist Bart Smits, replaced primarily by Niels Duffhues, whose punkish tone was decidedly out of step with the music.â
Schizofrene recensies
Niels: âIk vond de commotie als punker wel grappig; alleen de rest van de band niet zo. Zij hadden net een hele hoop bereikt met hun vorige plaat Always⊠en kregen opeens op hun flikker van de pers, die ze eerst als nieuwe metal-goden had onthaald.â
âDe metal scene lag overhoop vanwege één album. Aardschok plaatste zelfs twee recensies, zo gespleten waren de reacties.â In dit stuk van File Under Sympho uit 1998 wordt die periode gedetailleerd beschreven. Veel pijlen worden op Nielsâ zang gericht met soms de nuance dat hij ook geen tijd kreeg om zich de nummers eigen te maken.
Drummer Hans Rutten van The Gathering via Messenger: âWij waren fan van Nielsâ mooie, lage zangstem. Helaas werkte dat niet met onze muziek op Almost A Dance. We hadden te weinig pre-productie gedaan en âgewoonâ een plaat opgenomen met Tom Holkenborg. We dachten dat het wel goed zou komen in de studio, maar dat was een fout. Door onervarenheid als band, vrees ik.â
Niels over de plaat: âKijk, ik wist niet waar ik mee bezig was. Voor mij was alles nieuw. Ik kende de band wel een beetje, maar de jongens eigenlijk helemaal niet goed. Ik denk dat zij ergens naar toe wilden, maar dat nog niet helder voor ogen hadden. En dat ze ongeduldig waren vanwege het opnameproces waar ze al inzaten. Misschien had iemand als Tom Holkenborg in moeten grijpen.â
Boze metalheads
âEn die tour liep ook niet echt denderend. Mensen zeggen weleens dat er naar mij gespuugd is. Maar daar herinner ik me niets van. Ik kan me wel de boze metalheads herinneren. Maar dat deed me niet zoveel.â
In het Limburgs Dagblad van 15 december 1993 wordt nieuwe zanger Niels aangekondigd als âveelzijdigerâ. Lachend: âVeelzijdig. Dat zeggen ze nog steeds over mij!â

Er is een volledige concertregistratie uit Heerenveen (10 december 1993) bewaard gebleven en hieronder te zien. Fantastische beelden van The Gathering met een zanger, die meer als Mike Patton dan als Niels klinkt.
Na negen maanden is Nielsâ rol bij The Gathering over en uit. âDe band had een cruciaal album gemaakt, maar niet op zo’n verdeeldheid gerekend. Niemand was blij met de situatie. Dus toen werd ik ontslagen. Nou ja: ontslagen? Ik kreeg een telefoontje van een journalist en die vroeg wat ik er nou eigenlijk van vond dat ik uit de band was. Maar ik wist dat nog niet. Dus die jongens hadden zichzelf een beetje voorbijgepraat.â
Solo. Als singer-songwriter
Niels blijft eigen muziek maken en opnemen. Solo, als singer-songwriter en in lijn van Nobody Dares: het akoestische nummer van hem dat op Almost A Dance moederziel alleen tussen de symfonische doom metal staat.
âIk heb het vermoeden dat mijn eerste demotape in 1996 is uitgebracht, want pas op mijn 23ste trad ik voor het eerst solo op. Optreden vond ik reuze spannend. Eng en zenuwslopend. En ik denk dat de rode demo die jij hebt, die eerste was. Hij zal trouwens in verschillende kleuren zijn uitgebracht.â
Zelf vind ik Diogenes en het dylanesque The Mirror erg mooi! Dat laatste nummer kun je horen door op bovenstaande video te klikken.
Niels maakt dat jaar meerdere demotapes, waarvan er ook één bij FRET magazine besproken wordt. Uit de rubriek Demontage: âNiels Duffhues speelde een afwisselende tape vol. Je hoort akoestische gitaarliedjes, een eenmansband-jam, een liedje begeleid door elektronische gitaar en een akoestische gitaarimprovisatie. Het is helaas te ernstig en te afstandelijk uitgevoerd om te kunnen boeien.â
De droom van Niels Duffhues
âIk had wel een idee, een droom om âverder te komenâ met mijn muziek. De typische jonge muzikantendroom: veel optreden, opgepikt worden en een langspeelplaat!â
Niels trekt snel de aandacht van een publisher, maar dat levert uiteindelijk niets op. Wel wordt in 1997 meer opgetreden. Onder andere op één podium met Scram C Baby en Claw Boys Claw. En de recensies in FRET worden beter: âTroubadour Niels DuffhuĂ«s gaat onverstoorbaar door. Vier nummers deze keer op de ik weet niet hoeveelste demo die we van hem hebben gekregen. Het is moeilijk geen sympathie te hebben voor deze harde werker die dapper in zijn eentje, soms slechts begeleid door eenvoudige sambaballen, in een iets te opvallend NL-accent zân ding doet. In Spiritual Man kan hij niet overtuigen als Nick Cave ten tijde van The Firstborn Is Dead. Op zân best klinkt DuffhuĂ«s in het sfeervolle Almarham waarin hij de passie van Nick Drake weet te benaderen.â
Niels is zoals gezegd ambitieus, maar geen carriĂšreplanner. âIk heb mijn leven altijd vanuit een inhoudelijke urgentie willen vormgeven. Een andere knop zit er niet op, bij mij.â
Leven voor het toeval
âToen hadden we het nog niet over marketing. Je had wel talentontwikkelingstrajecten, maar geluk of toeval waren ingebakken. Een groot verschil met nu. Toeval mag niet meer bestaan.â
âIk ben daarentegen altijd een romantisch type geweest. Toeval, geluk; daar leefde ik voor.
âNatuurlijk ontdekte ik ook hoe de muziekindustrie werkt. Zo ging ik bijvoorbeeld naar Brabant Pop, een soort koepelorganisatie, die avonden organiseerde, waarbij telkens dezelfde man â Fer Abrahams – kwam vertellen hoe âhet werktâ: liedjes schrijven, opnemen, demoâs uitbrengen, momentum creĂ«ren, waaraan je weer wat kunt hangen. En doorgaan.â
âEr was veel kleinschaligheid in die tijd. Kleine zalen, jongerencentra, pers die demoâs recenseerde. En ook ik benaderde die allemaal om er zoveel mogelijk uit te slepen. Dat was voor het internet. Het lijkt net of we het over iets hebben van voor de oorlog :-)â
Niels heeft blijkbaar goed opgelet, want Stichting Brabant Pop selecteert in 1997 drie nummers van Niels voor hun derde Bijna Boven! promotie-cd, met daarop ook 7 Zuma 7 en GötterdÀmmerung. Het jaar erop brengt Niels een mini-album in eigen beheer uit en wordt hij gevraagd voor een uitwisselingsproject tussen Brabant Pop en Cira, een koepelorganisatie in Auvergne, Frankrijk.
Het hoogtepunt voor Niels Duffhues
Niels vindt dit echt één van de hoogtepunten in zijn muzikale leven. âZe stuurden mij daar tien dagen naartoe, met allerlei optredens. Een heel bijzonder ervaring, die diepe indruk op me heeft gemaakt. In Frankrijk is het heel anders geregeld. Heel inefficiĂ«nt; alles hangt met plakband aan elkaar. Dan kom je erachter dat bij ons alles heel goed geregeld is. Hier heb je een zaal met een PA en mensen die er dag en nacht mee bezig zijn.â
Vanaf dat moment explodeert de creativiteit van Niels, gaat hij meer experimenteren en lopen er continu meerdere lijntjes naast elkaar. Als drummer bij U-Charger, live muzikant bij Blimey! en â voor mij persoonlijk een hoogtepunt â als gitarist, toetsenist en zanger bij Enos!
Enos
In het najaar van 1998 wordt Enos opgericht. Buiten Duffhues bestaat de groep uit Ivo Cooijmans en Born Stuyven, die daarvoor in Thunderinâ Hearts hebben gespeeld.
âMet twee vrienden van mij creĂ«erden we een soort sound, die blijkbaar origineel was, want die band werd echt heel snel opgepikt door het clubcircuit. Dat had ik nog nooit meegemaakt. Al voordat er een plaat uit was! Het idee van twee zangers, daar waren mensen ook heel erg door verrast. Ik speelde geen bas, maar een gedowntunede gitaar; twee hele tonen lager. Enos werd vergeleken met Motorpsycho en dEUS. Alternatieve rock. Gruizig.â
âMet Enos hebben we heel veel gedaan in een korte tijd. Natuurlijk eerst een demo uitgebracht en toen de plaat Tremolo (in april 2000).â Niels doet de productie van de cd en het ontwerp van het artwork. Eigenlijk net zoals hij op zân 14e ook al de boel organiseerde.
Wat een fantastische plaat! Ik durf bijna het woord âklassiekerâ te gebruiken; iets waar Bas Ickenroth op Kindamuzik ook naar hint: âA great Dutch band, unfortunately defunkt now (âŠ) ‘Tremolo’ is quite a difficult album, but, as always, these prove to be the best albums in the end. If they leave the straight-forward rock format behind and decide to focus more on their ‘deeper’ side, the next album could be a real classic. Mark my words.â
Maar tot een tweede plaat komt het niet. âWaarom het in 2001 afgelopen was? De koek was op. Born wilde meer de popkant op en daar had ik helemaal geen zin in. En Ivo werd (en is nog steeds) programmeur bij de Willem II. Enos is een soort cultding geworden. En ik? Ik ben weer doorgegaan.â
Multidisciplinair werken
âMet Enos hebben we ook nog drie artistieke projecten gedaan: één met theater en twee met film. Maar dan wel met dat enorme, volle, snoeiharde geluid.â In Fret Magazine vertelt Niels daarover: âBeeldende kunst, videokunst, theater en onze muziek: het moet allemaal in elkaar overlopen. Het is leuk om voor zulke dingen gevraagd te worden. Je verlegt je grenzen weer!â
Eigenlijk begon het al voor Enos. Al vanaf zijn 19e programmeert Niels bandjes in de Willem II; voornamelijk festivals voor jonge talenten. En op zân 23ste wordt hij betaalde kracht, als assistent programmeur Bijzondere Projecten. In die tijd wordt zijn interesse in artistieke verbreding aangewakkerd.
âWe hadden het programma 8 Tracks op Omroep Brabant. Daar was ik al een keer met Enos in geweest, maar later kreeg ik ook nog eens mijn eigen uitzending. Met liedjes, maar ook muziek maken met modder! Allemaal van dat soort dingen. Alles wat ik deed, werd wel een beetje opgepikt. Hoe obscuur ook.â
Club Risico
âIk kreeg ook de ruimte om dat te doen. Je had in cafĂ© Boulevard bijvoorbeeld een initiatief genaamd Club Risico, waar je je eigen alternatieve, artistieke projecten kon laten zien. Ik schreef korte verhalen, die iemand anders voorlas en ik speelde daar livemuziek bij. Dat was zoân eerste stap. En ik schreef het verhaal en de muziek van het multimedia stuk Oh, Death Have Mercy. Dat project was een samenwerking tussen Enos, geluidskunstenaar Hans Timmermans en videokunstenaar Marcel van der Linden, dat tijdens het Organiser Festival werd uitgevoerd in de Willem II concertzaal en expositieruimte Artis.â
âHoe dat werkt? Soms word je gevraagd (in opdracht) en soms verzin je zelf wat. Ik rolde zo van het een naar het ander. Maar in al die dingen heb ik altijd wel een voortrekkersrol gehad. Omdat mijn interesses daar lagen. Het zit ook niet in mijn aard om niet aan te jagen.â
Piranesiâs Rome
Tussen alle nieuwe projecten door brengt Niels in april 2001 ook zijn eerste volledige solo-cd uit. Op het My First Sonny Weismuller Recordings label. Piranesiâs Rome wordt goed ontvangen. âNiels Duffhues speelt ook in Enos en de liveband van Blimey! en zijn schijfje onder zijn eigen naam zit ergens in het midden van die twee. Een tikkeltje gestoord is hij wel (op het muzikale vlak dan) en het is dan ook zaak om geen gewone muziekjes te verwachten.”
“Vergelijkingen met Lou Reed/John Cale, Tom Waits en Krang gaan wel enigszins op, maar tegelijkertijd ook weer behoorlijk mank. Het zijn veelal vertellingen op muziek en niet zozeer liedjes. Wat hij hier in die 53 minuten klaarspeelt, is dan ook vooral heel boeiend en vaak behoorlijk beklemmend. Woorden schieten tekort voor hetgeen je oren binnendringen, je moet het horen, ondergaan en het vooral niet proberen te verklaren. Geen gemakkelijk plaatje, maar het ontdekken beslist waard!â
Lovende recensies
En zo brengt Niels vanaf zijn eerste release in 1998 elke twee, drie jaar een nieuwe plaat uit. Jacky The Stripper (2002, âEen heel bijzonder talentâ), Harem (2005, âVolledig zichzelf, inclusief dat steeds fraaier wordende, rauwe stemgeluid, dat qua kleur en gevoel doet denken aan Cave, Cash en Cohenâ), Man On Fire (2007, âZijn ballades over lovers & murderers verdienen het om net als die van Cave tot in verre buitenlanden omarmd te worden. Omdat DuffhuĂ«s ook vooral heel compromisloos zichzelf blijftâ), Songs Of Mystery & Other Tales (2010, met strijkkwartet Quinetique: âGouden combinatie legt iedereen het zwijgen opâ), Among The Ruins (2011, âEen lange muzikale carriĂšre die zich in deze bedwelmende plaat uit betaaldâ) en Thereâs A Storm Coming (2014, âMoordplaat van de met een steeds mooiere diepe kraak zingende Duffhuesâ).
Nielsâ droom om platen uit te brengen is in ieder geval uitgekomen. Veel is op zijn YouTube kanaal te beluisteren. Er wordt ook vaak opgetreden, tot in het buitenland (Duitsland, Zwitserland, Frankrijk, ItaliĂ«), waarbij hij veelal in zân eentje rondrijdt, maar ook een paar jaar als two-piece band met drummer Marzj (Maartje Simons). Het zogenaamde grote publiek mist alleen zijn unieke muziek, want Niels âbegeeft zich al jaren in een trage tijgersluipgang onder de radarâ zoals OOR-recensent Willem Jongeneelen dat zo mooi weet te omschrijven.
Muziektheater
In 2005 en 2006 maakt Niels voorstellingen muziektheater. Arcadia, mensen deugen niet en Hades, schoonheid deugt niet. âIk wilde filmbeelden hebben, had ook voor ogen wat ik wou hebben, maar kon het niet maken. Een cameraman en vriend van mij kreeg ik vervolgens zo ver om mijn beelden vorm te geven. Dat waren grote landschapsbeelden, die we projecteerden, waardoor je een mooi soort diepte kreeg.â
âBij de vierde voorstelling, rond 2010, had ik iets van En nou ga ik het zelf doen! Weer landschapsbeelden, maar dan op super8-film. Omdat dat zo kostbaar was, dwong dat mij om erg goed na te denken over wat ik wilde doen en overbrengen. Die voorstelling heeft zich geĂ«volueerd tot wat ik nu doe.â
(Niels Duffhues’) Fable Dust
âOnder de naam (Niels Duffhuesâ) Fable Dust geef ik tegenwoordig digitale filmconcerten. Dat zijn geen films die ik opstuur naar filmfestivals, maar uitvoeringen. En soms worden de kunstfilms ook geĂ«xposeerd, zoals binnenkort in de Cacaofabriek te Helmond.â
âOok hier zit een ontwikkeling in, waarbij steeds meer cinemataal zijn weg vindt. Zo ontstaan de kunstfilms niet uit film of muziek, maar uit tekst, korte verhalen en/ of poĂ«zie. En van daaruit vormt zich muziek en film. Tegelijkertijd. Zo krijg je een betere verbinding.”
Meer kunstfilms en cineconcerten zijn te vinden op Nielsâ Vimeokanaal.
Er wordt â eind 2014 â ook een elpee uitgebracht van zijn muziek, waarover Gonzo Circus schrijft: âEen instrumentale soloplaat waar de nadruk ligt op zijn warme gitaargeluid. Acht fraaie en minimalistische composities sieren het vinyl, waarin hij naar hartenlust improviseert op zijn melodieĂ«n. Pure gitaarmuziek die uitnodigt tot verstilling en bezinning. In het afsluitende âNight Strollerâ integreert hij wat drums, die het nummer net dat extra tintje meegeven. âThe Man Who Came Out Of The Stormâ is een mooie plaat van een man die van alle markten thuis is.â
Vorige jaar bracht Niels Duffhuesâ Fable Dust weer een plaat uit: The Light Forsaken Plains In The Cosmos Of My Thoughts. Ditmaal op cassette en met film download.

Flipside Paradox
Een andere recente kunstuiting van Niels, is de Flipside Paradox. In de woorden van Niels: âEen rondreizend laboratorium van experimentele muziek dat door Luk Sponselee en mij wordt georganiseerd. Wij nodigden muzikanten uit om met ons een improvisatie concert te doen. Zonder repetities. Het eerste jaar, in 2014, gaven we zo 7 of 8 concerten in Eindhoven en Tilburg. En in 2015/2016 â in het kader van 200 jaar culturele betrekkingen tussen Nederland en BelgiĂ« (Beste Buren) â hebben we nog een dikke 25 concerten gehouden met Vlaamse en Nederlandse muzikanten. Van een tweetal concerten zijn nog opnames gemaakt en op vinyl geperst.â
Gonzo Circus is lovend: âThe Flipside Paradox, is een project rond Niels Duffhues (gitaar, Fable Dust) en Luc Sponselee (elektronica). Voor de opnames van hun debuut, gedestilleerd uit een zestal geĂŻmproviseerde concerten, laten ze zich bijstaan door bassist Gijs van de Broek, drummer Johan Reijndzers en, niet onbelangrijk, stem en verteller Nick J. Swarth. De muziek heeft weinig tot niets met jazz te maken. Het is eerder dadaĂŻstische punk, wat surreĂ«le dub, deadjazz, ambient en cut-up.“
“De stem van Swarth doet wat denken aan Ton Lebbink en een declamerende Mark Stewart. De teksten zijn soms in het Duits, het Nederlands of het Engels. âWafwafwafâ en âGoei Moggelâ klinken lekker gek, âThe Urine Therapyâ straalt de loomheid van het betere dubwerk uit en het Duitstalige âDurch Nacht Und Windâ is uitermate intrigerend. Zes nummers zijn het, die absoluut niet als improvisatie klinken, maar als doorwrochte avant-garde met poĂ«zie, of gekte in tekst en muziek gegoten. Meesterlijk staaltje.â
Klaar als singer-songwriter
Tussen alle nieuwe projecten door blijft Niels ook âgewoonâ muziek uitbrengen en optreden. Acht cdâs sinds zijn debuut in 1998. Maar Niels is er eind 2014, na Thereâs A Storm Coming, klaar mee. âLiedjes schrijven, zingen, toeren: ik werd er meer ziek van, dan blij.â
âVroeger als ik zong, had ik altijd een hele sterke beleving bij mijn teksten. Ik zag alles voor me als ik optrad. Maar tussen 2008 en 2014 had ik zo veel opgetreden, vooral in mân eentje, dat op een gegeven moment de beleving weg was. Ik had meer dan 150 nummers geschreven binnen de discipline van het singer-songwriten. Het was op!â
âEr lag een nieuwe plaat op de planken, maar ik kon het niet opbrengen om er iets mee te doen. Omdat ik het dan ook weer live zou moeten brengen. Ik ging de laatste jaren een kunstje vertonen en dat heeft mij zoveel energie gekost dat ik in eind 2014 bij de dokter zat. Toen heb ik gekeken naar mijn werk en een keuze gemaakt. Voor de dingen waar ik echt veel zin in had. Dat waren: de Flipside Paradox, Fable Dust en de minifestivals die ik organiseerde in de Willem II. Ik ben me toen volledig op die drie dingen gaan richten. Het âsinger-songwriter uithangenâ heb ik toen achter me gelaten.â
Niels Duffhues in ZooN
In de ontwikkeling die Niels doormaakt is de band ZooN best wel weer een vreemde eend in de bijt. Mijn favoriete plaat van 2016 is voor Nielsâ doen namelijk behoorlijk traditioneel klinkend. De term Folk Noir valt; mij doet het denken aan 16 Horsepower. âHet was gewoon heel erg leuk om weer eens in een band te spelen. Vooral als je altijd zo alleen speelt als ik.â
âDe jongens van ZooN â en vooral Ron van Herpen (Astrosoniq, The Devilâs Blood) – ken ik al heel lang. Ron en ik woonden vroeger bij elkaar om de hoek. Dat was ver voordat wij muziek maakten en gitaar speelden. Toen was het vooral stripboeken lezen.â
âIk ben erin gerold. Ron kwam naar mij toe met de vraag of ik een tekst wou schrijven. En toen ik die tekst geschreven had vroeg hij me of ik die ook wou inzingen. De plaat zou eind 2015 uitkomen. Er was een label, een booker, maar toen wilde de bassist eruit stappen. Dus belt Ron weer. We hebben een probleem, Niels! Ik had eigenlijk helemaal geen zin om in een band te spelen, maar ik zou het wel proberen. Dat was in de zomer van 2015. Heel leuk, het was een heuse vriendenband.”

De plaat Deep komt eind 2015 uit en deze recensie is echt niet overdreven: âBorn of Americana blood, raised on psychedelia and ingrained with a spaghetti western atmosphere, ZooN takes you on a deep journey through the cosmos of genre defying rock. (âŠ) Not every day does an album come out of nowhere and inspire me like ZooN did today and I urge anyone with an interest in music to check this out now. The Ripples run Deep on this bad boy.â Ook andere media berichten over een waanzinnig debuut.
Verdriet. Twijfel
Vreemd genoeg treedt de band in twee jaar maar zoân tien keer op. Ongelofelijk dat ZooN niet âdoorbreektâ en door alle Nederlandse podia en festivals geboekt wordt. Het zal met momentum te maken hebben. De drie clips, die worden opgenomen en waarvan Niels de laatste twee maakt, worden allen met een tussenpauze van maar liefst één jaar gepresenteerd. Dit komt ook omdat vriend en zakelijk pijler Danny âBidiâ van Drongelen plotseling overlijdt. Boekingen worden niet meer opgepakt en twijfel slaat toe. Er was geen punt meer op de horizon, waarop Niels stopt en Ron de band in de koelkast zet.”
âIk zeg voor de grap altijd Bandjes komen en gaan, maar Niels Duffhues blijft doorgaan! Klinkt een beetje cynisch, maar zo werkt het wel een beetje in de muziekwereld.â
En zowaar. Vorige maand – negen maanden na ons interview – verschijnt er ineens weer een nieuwe soloplaat van Niels. Notabene als singer-songwriter. En mini-album The Village is zelfs uitgebracht op cassette. Niels via Messenger: âInspiratie daarvoor zat wat mij betreft in ons contact de laatste tijd.â
File Under recenseert: âTypisch Duffhues: zwaar van karakter. Op The Village is Duffhues met zijn zware donkere stem te horen, slechts ondersteund door zijn gitaar. Het geluid drukt je als het ware naar achteren om je verstijft van angst te laten luisteren. The Village gaat over een rechter die onderweg is naar een dorp waar een moord is gepleegd. Ook geen reden tot vreugde. Maar ik heb Duffhues altijd intrigerend gevonden. En dat is hier niet anders.â
Murder ballads
Helemaal mee eens! Net als op de tweeĂ«ntwintig jaar oude rode demo kun je op deze tape weer een aantal ijzersterke murder ballads horen. Niels had het âsinger-songwriter uithangenâ achter zich gelaten, maar gelukkig is hij allesbehalve star en â op het trema na â zelfs met zijn artiestennaam, JC Duffhues, terug naar zijn roots.
Luister maar eens naar het heerlijke gejaagde Henry.
Niels in een mooi interview met Mourad Majaiti (Klankgat): âIk wilde zo als het ware terug naar hoe ik ooit begonnen ben: met één microfoon in een ruimte en zelf opnemen, mixen, et cetera. Daarom komt het album ook als cassette uit, zo ben ik ooit begonnen en cassettes zijn gaaf.â
De demotape van Niels Duffhues is ook te beluisteren op het YouTube kanaal van Digginâ Demos. De verzamelde feiten en fotoâs? Die zijn te vinden op Discogs.
De cassette EP Your Village is te koop via https://nielsduffhues.bandcamp.com/. Op http://www.duffhues.com/ vind je de (cine)concertagenda en releases van Niels en al zijn alter egoâs. Kunstfilms en cineconcerten zijn bewoners op Vimeo.
Marco van Dalfsen wou archeoloog worden, maar dat liep allemaal wat anders. Lees hier meer over de drijfveren van de schrijver van het verhaal over Niels Duffhues of volg Digginâ Demos op Facebook.
Heb jij thuis demoâs(1), die liggen te verstoffen en waar je niets meer mee doet? Of heb je zelf een demo gemaakt? Je kunt ze doneren of verkopen aan het demoarchief. Ik zal ervoor zorgen dat jouw demotapes goed worden bewaard en hun verdiende plekje krijgen in de muziekgeschiedenis.







Geef een reactie