Het is 1971 als Frans Goossens, een twintiger uit Amsterdam, een baantje krijgt in de dan piepjonge Melkweg. Eind jaren ’70 is hij als muziekprogrammeur verantwoordelijk voor het concertaanbod, waaronder ook festivals voor nieuw talent, zoals Hollandse Nieuwe en Provinciepop. Frans is dan al gegrepen door de niet-westerse muziek, die hij vanaf de jaren ’80 een podium geeft in de Melkweg. Op het eigen Milkyway cassettelabel verschijnen vanaf 1982 liveopnames, gemaakt in de Melkweg.
Ik heb eerder een verhaal geschreven over Frans Goossens en de Melkweg: het poppodium, dat in 2020 vijftig jaar bestond. Dit blog is de vierde van vijftien verhalen die Frans zélf geschreven heeft over de cassettereeks, die hij tien jaar lang verzorgde. Ik heb de tekst integraal overgenomen van de Melkweg-site.
De Melkweg pubert
Frans schrijft: “Het is 1984. Big Brother Is Watching You. De Melkweg is in zijn puberjaren en gaat de strijd aan met gemeente en andere overheden. Er dreigen nieuwe bezuinigingen. Is dit zogenaamde multimediacentrum met zijn 200.000 bezoekers per jaar een welzijnsproject om de jeugd van de straat te houden of is het een kunstinstelling, waar niet alleen alles kan maar ook alles gebeurt? Feitelijk is het van beide een beetje, maar de laatste optie biedt in onze optiek een veel beter uitzicht op de toekomst.
Sinds de start is er eindeloos gesloopt, getimmerd, verbouwd en vernieuwd in de oude melkfabriek. De entreeprijs is van vast naar variabel gegaan, afhankelijk van het programma-aanbod. Eenmaal binnen is er vrije toegang tot wat er gaande is aan muziek, theater, film en exposities. Inmiddels geldt de Melkweg als het Mekka van het Nederlandse clubcircuit.”
Provinciepop 1984
“Na de uitputtende decembermaand vol feestdagen is januari de perfecte tijd voor de vijfde aflevering van de vierdaagse landelijke groepenpresentatie Provinciepop. Naast media-aandacht voor de Melkweg in de regionale pers leverde dit ook een aardig overzicht op van wat er muzikaal leefde in de provincie. We moesten natuurlijk in het arrogante Amsterdam vooral niet denken dat het buitengebied onderontwikkeld was.
Eigen nummers uitvoeren is nu het devies. Het is de tijd van de new wave met keyboards in de hoofdrol. Naast de punk, die meer thuis was in Paradiso, ging mijn voorkeur uit naar melodieuze uptempo songs. Soms bombastisch, maar altijd energiek! De tijdgeest is hierin onmiskenbaar hoor- en voelbaar. Luister naar de Drentse boodschap van Eenfout met Ik Ben Niet Bang en voel de ijzige kou van art rockers Cancel in Siberia. Of beleef het Simple Minds-gevoel bij Me Primitive en de Nederwave van 12” From Heaven met zijn voluit gierende synthesizers.”
Van Stampei naar De Dijk
“Geen van de elf groepen op deze cassette heeft de jaren ’80 overleefd. Met als uitzondering de slotact van deze Provinciepopweek. Al eerder ontdekt als Stampei, maar sinds enkele jaren op de podia als De Dijk, met onvervalste Nederlandstalige rock en blues. Niks vernieuwend, maar gewoon ijzersterk. Nog niet geliefd bij het grote publiek, maar dat heeft niet lang geduurd. Niet voor niets heb ik ze daarna tientallen jaren als een vaste gast in het Melkweg-programma laten terugkomen. Geniet mee van hun vakmanschap op het eerste nummer van deze cassette Nooit Meer Tarzan.”
Luister hieronder naar de cassette die gemaakt is van deze Provinciepop aflevering, of luister via YouTube, waar je makkelijker langs alle bands en nummers kunt bladeren.
De Milkyway Cassettes van de Melkweg zijn te beluisteren op het YouTube kanaal van Diggin’ Demos. De verzamelde feiten en foto’s van de 15-delige reeks? Die zijn te vinden op Discogs.
Marco van Dalfsen wou archeoloog worden, maar dat liep allemaal wat anders. Lees hier meer over de drijfveren van de schrijver van het verhaal over Frans Goossens en de Melkweg of volg Diggin’ Demos op Facebook.
Heb jij thuis cassettes, die liggen te verstoffen en waar je niets meer mee doet? Of heb je zelf een demo(1) gemaakt? Je kunt ze doneren of verkopen aan het demoarchief. Ik zal ervoor zorgen dat jouw cassettes goed worden bewaard en hun verdiende plekje krijgen in de muziekgeschiedenis.
Geef een reactie